Karetní hra Magic: The Gathering - pravidla
|
|
logo or roku 1993 do 2017 |
logo od roku 2017 |
Rychlý "klikací" přehled kapitol návodu:
⇒ MTG keywords - Slovníček herních pojmů
⇒ MTG Ability - Legenda ke schopnostem karet
⇒ MTG Barvy, Mana - popis
⇒ MTG Planeswalker - vysvětlivky a princip
⇒ MTG Commander - pravidla, multiplayer hra
Princip
Magic: The Gathering (MTG) je sběratelská karetní hra. Vymyslel ji matematik Richard Garfield a po odkoupení firmou Wizards of the Coast byla v roce 1993 celosvětově rozšířena. Dnes má celosvětově více jak 20 miliónů hráčů a je jednou z nejrozšířenějších her vůbec.
Hráči představují mocné kouzelníky, kteří spolu bojují pomocí kouzel a vyvolaných bytostí. V základní hře hrají 2 hráči utkání proti sobě, každý má balíček 60 karet a 20 životů. Cílem je vyhrát = snížit životy protivníka na 0.
Existují další typy her odvozené od zákaldní, velmi oblíbený je MTG Commander, který hrají 3 až 5 hráčů, každý s balíčkem o 100 kartách a se 40 životy, každý proti každému.
Samotná hra je koncipovaná tak, že hráči stojí proti sobě a snaží se svého protivníka porazit pomocí svých karet v magickém souboji. Nejedná se čistě o záležitost, kde by se výhra dala zajistit prostým nákupem těch nejdražších karet - hráči si musí své balíčky sestavit tak, aby jejich karty svými herními atributy spolupracovaly. Rovněž je zapotřebí určité logické smýšlení a taktické rozhodování.
Karty v MTG představují kouzla. Každé kouzlo má svoji vyvolávací cenu. Cena se platí v podobě kouzelné enegie, mana. Existuje 5 hlavních barev many, dále multicolor a bezbarvá mana. Každý druh many má svůj zdroj v podobě zřídel magické energie, země, basic land, které manu produkují. Barvy lze i kombinovat, ovšem čím více barev, tím je těžší udržet manovou stabilitu. Každá z barev představuje určitý typ magie a má svá specifika. Každá z barev má rovněž základní koncept, kolem kterého se točí většina balíčků postavených na oné barvě a dále existuje spousta vedlejších konceptů a možností jejich kombinací.
Pětice základních barev
- Zelená (green) , zdrojem jsou lesy (forest)
- Bílá (white) , zdrojem jsou planiny (plains)
- Černá (black) , zdrojem jsou bažiny (swamp)
- Modrá (blue) , zdrojem jsou ostrovy (island)
- Červená (red) , zdrojem jsou hory (mountain)
- Multicolor jsou karty, na jejichž zaplacení je potřeba kombinace many od více barev. Jsou tedy vícebarevné.
- Bezbarvý (Colorless), některá kouzla se dají sesílat za jakoukoliv manu. Mezi ně patří zejména většina artefaktů a také mocná rasa Eldrazi.
Existují i země produkující pouze bezbarvou manu - pustiny (Wastes)
Existuje ohromné množství karet, které lze získat a neustále vycházejí nové - lze je koupit náhodně namíchané v balíčku (takzvané boostery), jako předvytvořený balíček či samostatné karty na aukcích. Hráč karty sbírá a sestavuje z nich balíčky, se kterými následně hraje. Tyto balíčky lze postupně pomocí nových karet zlepšovat či je rozvíjet určitým směrem. MTG může být i jen čistě sběratelskou záležitostí, podobně jako jsou kupříkladu známky. Ceny určitých karet se mohou pohybovat dokonce v řádech stovek či tisíců dolarů.
Pravidla MTG se mění a vyvíjí, k hraní hry stačí stručná verze, nicméně k porozumění všech možných herních situací je potřeba dohledat si další hesla v návodu. Tyto pravidla se vztahují na standardní typ hry pro dva hráče, existují i další formáty s pozměněnými pravidly, blíže o nich v příslušné sekci. Existují i karty, které mají určité výjimky z pravidel, text karty má vždy přednost před pravidly, tedy ne vše zde napsané je za všech okolností platné.
⇑ zpět na přehled
Základní popis
Ve standardní hře proti sobě stojí dva hráči, každý začíná s 20 životy, hracím balíčkem a sideboardem. Hráči se ve hře střídají po kolech. Jako počitadlo životů se dají použít např. 20stěnné kostky.
Popis karty
Vpravo nahoře je vyvolávací cena karty – ta udává, kolik many je třeba na její použití. Na kartě můžou být konkrétní barvy, za kterou se karta vyvolává (třeba bílá, ke které je potřeba bílá mana), nebo číslo – to označuje, kolik stojí many libovolné barvy. Takže Serra Angel stojí 2 bílé many + 3 jakékoli.
Na řádku uprostřed vlevo je typ karty a vpravo je značka setu – její barva označuje vzácnost karty. Od černé, která je obyčejná (common), přes stříbrnou (uncommon) a zlatou (rare), až po oranžovou (very rare / mythic rare), která je nejvzácnější.
V dolní polovině je vlastnost karty a někdy i doprovodný text kurzívou, ale ten při hře nehraje žádnou roli.
Bytosti se od kouzel liší tím, že mají vpravo dole dvě čísla – to první je útok a to druhé jsou životy. Když se životy bytosti dostanou na 0 tak umírá.
Podmínky vítězství
Vyhrát se dá hned několika způsoby, tím nejběžnějším je soupeře porazit, snížit počet jeho životů na 0. Dalším způsobem vítězství je, že hráč nemá v Knihovně (Library) další karty na Dolíznutí, vyčerpal tím své možnosti a tím prohrává.
Smrt
Pokud jednomu z hráčů klesne počet životů na 0 či níž, je mrtev a prohrál. Životy lze ztratit několika způsoby: přímá zranění od bytosti či kouzla, ztráta životů či jako platbu.
Dolíznutí
Pokud si některý hráč má z knihovny líznout kartu a již tam žádnou nemá, prohrál. Toto nastane pokud se hra extrémně protáhne, avšak jsou i karty a na nich postavené balíčky, které dolíznutí karet soupeře velmi urychlují.
Otrava
Některé karty způsobují hráči otravu, pokud je hráč otráven dostane žeton symbolizující tuto otravu, pokud má hráč 10 a víc žetonů otravy prohrál hru.
Přímá výhra/prohra
Některé karty dokáží při splnění určitých podmínek přímo určit vítěze.
Neherní prohra
Prohrát se dá i diskvalifikací při hrubém porušení pravidel, či prostou kapitulací.
Remíza
Výjimečně může hra skončit i remízou - to pokud oba hráči mají 0 životů (či jinak prohrají) současně či pokud se spustí nekonečná smyčka - ve velmi výjimečných případech se můžou karty navzájem zacyklit a znemožnit další hraní.
⇑ zpět na přehled
Průběh hry
Zahájení
Na začátku hry si hráči zamíchají balíčky. Každý hráč má právo zamíchat balíček i soupeři, aby se minimalizovala možnost podvodu. Následně si oba hráči líznou sedm svrchních karet ze svého balíčku, svou ruku. Pokud se hráči nelíbí nalízaná ruka může uplatnit tzv. Mulligan, což znamená, že může zamíchat svou ruku zpět do balíčku a líznout si novou, ovšem pouze s šesti kartami. Mulligan lze použít opakovaně, pokaždé však hráč lízne o kartu méně. Poté, co si hráči rozhodnou karty nechat, každý kdo provedl Mulligan se může podívat na vrchní kartu a tu buď nechat na vrchu, nebo dát dospod balíčku.
Poté se hráči dohodnou, kdo začíná, většinou pomocí hodu kostkou či mincí, v případě opakování hry je to ten, co poslední souboj prohrál.
Začínající hráč v prvním kole přeskočí draw fázi, nedolízává kartu.
Kolo (Turn)
Hráči se střídají po kolech, jež jsou rozdělena do několika fází. Průběh kola je v MTG pevně daný, váže se k němu mnoho principů hry a nelze jej měnit, jen lze určité fáze kola vynechat a přejít na další.
1. Počáteční fáze (Beginning Phase)
a. Untap (odtapnutí)
V této fázi se odtapnou všechny tapnuté permanenty. Nelze vykládat kouzla ani používat schopnosti.
b. Upkeep (údržba)
Mnohé karty mají schopnosti začínající textem "At the beggining of your upkeep ...", ty se vyhodnocují právě v této fázi. Lze sesílat instanty a používat aktivační ability.
c. Draw
Hráč si lízne 1 kartu ze své knihovny. Lze sesílat instanty a používat aktivační ability.
2. Hlavní fáze (main phase)
V této fázi může hráč vyložit 1 land a seslat tolik kouzel na kolik mu vystačí mana. Lze používat i veškeré schopnosti permanentů vyložených na bojišti - schopnosti bytostí, artefaktů, enchantmentů, Planeswalkerů (ability).
3. Souboj (combat)
Tato fáze proběhne jen pokud se hráč rozhodne zaútočit.
a. Zahájení útoku (Beginning of combat)
V této fázi se spouští některé ability, také lze sesílat instanty a používat aktivační ability.
b. Oznámení útočníků (Declare attackers)
Útočník oznámí, kterými bytostmi bude útočit, tyto bytosti tapne. Bytosti taplé před touto fází útočit nemohou. Útočníky již nelze měnit. Lze sesílat instanty a používat aktivační ability. Útočící hráč může útočit pouze na svého protihráče či na jeho planeswalkery, na bytosti útočit nelze. Lze sesílat instanty a používat aktivační ability, čímž je možné útočící bytosti zastavit (kupříkladu jejich zničením) a zabránit jim, aby udělili zranění.
c. Oznámení obránců (Declare blockers)
Bránící se hráč určí, které jeho bytosti budou blokovat (může se však také rozhodnout některé útočníky pustit a neblokovat). Každé útočící bytosti, kterou chce zablokovat přiřadí minimálně jednu svojí bytost schopnou obrany (taplé bytosti, které útočili, nyní bránit nemohou). Bytosti zařazené pro blokování není potřeba tapnout, jen se předsunou před útočící bytost. Jednoho útočníka lze zablokovat více obránci, ale jeden obránce nedokáže zablokovat víc než jednoho útočníka. Lze sesílat instanty a používat aktivační ability. Pokud je blokující bytost v této fázi zničena (či jinak vyřazena z boje, oslepnutím, paralyzací atd.) , útočící bytost, ke které byla deklarována, je stejně bloknuta, ale nedostane od blokera žádné zranění.
d. Zranění v boji (Combat damage)
V této fázi dojde k rozdělení zranění, každá útočící i bránící bytost udělí tolik zranění kolik má útok (všechno zranění je uděleno najednou). Útočící bytosti, které nebyli blokované zranili hráče/a nebo planeswalkera, na kterého útočili. Všechny útočící bytosti které byli blokovány zraní bytosti, které je blokovali, pokud je bytost blokovaná více obránci, pak její vlastník může její celkový útok libovolně rozdělit mezi obránce. Všechny blokující bytosti udělí zranění bytostem, které blokovali. Lze sesílat instanty a používat aktivační ability.
e. Konec útoku (End of combat)
V této fázi proběhnou některé ability.
4. Hlavní fáze (main phase)
V této fázi může hráč vyložit 1 land, pokud jej již nevyložil v první main fázi a seslat tolik kouzel na kolik mu vystačí mana. Lze používat instanty i veškeré ability.
5. Konec kola (end of the turn)
V této fázi probíhají některé ability. Všechny bytosti se vyléčí na svou normální hodnotu. Končí platnost kouzel a abilit s efektem na jedno kolo. Pokud má hráč v ruce více než 7 karet, musí vyhodit (dle vlastního výběru) na hřbitov tolik karet, aby měl právě 7.
Vykládání karet
Landy se vykládají zadarmo, ale pouze 1 land za kolo. Všechny ostatní karty mají svou sesílací cenu (casting costs), která je v pravém horním rohu značená symboly many. Za každý symbol je nutno zaplatit manu uvedené barvy. Číslo v šedém kolečku udává počet many, který lze zaplatit jakoukoliv barvou. Lze vyložit tolik karet, na kolik má hráč manu. Na vyložení jakéhokoliv kouzla lze zareagovat istantem či instatní schopností (takovou schopnost může mít permanent - artefakt, bytost nebo enchantment).
Vyhodnocování kouzel - Stack
Když je sesláno kouzlo Sorcery, tak se napřed zaplatí jeho cena a případně určí specifika (jeho cíl, Kicker atd.), poté jde na balíček zvaný Stack, kde se karty vyhodnucují. Dokud není kouzlo vyhodnoceno žádný hráč nemůže hrát jiné karty, než instanty (a karty s Flash). Lze zareagovat instanty a aktivačními schopnostmi. Pokud tak někdo učiní, reakce jde také na Stack, avšak opět na ní někdo může zareagovat.
Jakmile již nikdo nereaguje přejde se k vyhodnocení, přičemž se postupuje pravidlem FIFO, tedy co se zahrálo první vyhodnotí se první. Jakmile je první karta/schopnost vyhodnocena, přejde se k další v pořadí, která se vyhodnocuje již s podmínkami eventuálně změněnými první kartou, avšak daná specifika se již nedají měnit.
Pokud kupříkladu se hráč A rozhodne okouzlit svou bytost enchantem a hráč B zareaguje smrtícím kouzlem (Instant), tak se jako první vyhodnotí instant, který zabije bytost. Následně se vyhodnocuje enchant, který však již nemá cíl, kterýmu byl určený a tedy jde karta enchantu rovnou na hřbitov. Dá se tedy říct, že instanty dokáží "přebíjet" jiné karty.
⇑ zpět na přehled
Slovníček herních pojmů
- Deck (balíček)
Hráč si předtím než začne hrát musí sestavit balíček. V balíčku musí být nejméně 60 karet, horní hranice není omezena, nicméně u většiny balíčků platí, že čím méně karet, tím lépe, a proto je 60 karet ideální. V balíčku může být každá karta zastoupena maximálně 4krát, výjimku tvoří basic landy.
- Library (knihovna)
Balíček karet obrácených obrázkem dolů připravený na stole k dolízání.
- Hand (ruka)
Ruka jsou karty, které může hráč sesílat, vidí je jen on sám. V ruce může mít na konci svého kola maximálně 7 karet, pokud nezahrál kartu, jež by mu dovolila v ní mít množství, lišící se od standardního omezení.
- Vyvolávací cena kouzla (Spell casting costs)
Každé kouzlo má svoji vyvolávací cenu. Cena se platí v podobě kouzelné enegie zvané mana. Existuje 5 hlavních barev many, dále multicolor a bezbarvá mana. Každý druh many má svůj zdroj v podobě zřídel magické energie, země, land, které manu produkují.
- Graveyard (Hřbitov)
Odkladiště spotřebovaných karet nebo zabitých bytostí (creatures). Karty se ze hřbitova za určitých podmínek dají obnovit do knihovny, na hrací plochu nebo do ruky.
- Exile (Exil)
Zóna pro odkládání odsouzených do exilu, hráči k nim ztrácí přístup do konce hry, na karty v exilu se nevztahují žádné efekty. Některé karty se z exilu dají transformované do nové podoby vrátit zpět jako důsledek použití nějaké schopnosti.
- Sideboard
Sideboard je takový menší balíček karet navíc, jenž může obsahovat maximálně 15 karet a zejména při přátelských hrách není nutný. Karty v Sideboardu nelze hrát, nicméně po hře, pokud následuje další proti tomu samému soupeři s tím samým balíčkem (standardně se na turnajích hraje na dvě vítězné hry), lze mezi Sideboardem a balíčkem vyměňovat karty, avšak vždy v poměru 1 ku 1.
- Battlefield (bojiště)
Vyložené aktivní permanenty jsou na bojišti. Karty na bojišti přímo ovlivňují hru.
- Counter (počitadlo)
Pro počítání životů hráčů slouží 20stěnné počítadlo s čísly od 20 do 1. Pro počítání přídavných bonusů k útoku/životů vyvolaných bytostí pak slouží počítadla od +1/+1 do +6/+6. Mohou to být papírová předtištěná kolečka, která jsou součástí sad karet Magicu nebo plastové kostky d6. Počítadla nabývají v základních sadách karet MTG, jsou dostupné v praktické sadě pro hru 2 hráčů.
- Mana
Každé kouzlo má svou sesílací hodnotu, jež nám určuje, kolik many potřebujeme k jeho seslání. Mana spotřebovaná k seslání kouzla nenávratně mizí. Manu nelze udržet dlouhodobě, na konci každé fáze hráč přichází o veškerou nespotřebovanou manu. Many existují v 5-ti základních barvách.
- Spell (kouzlo)
Všechny karty kromě landů jsou v okamžiku sesílání považovány za kouzla. Některá kouzla (instatnt a sorcery) jsou jednorázová a po vyhodnocení jdou na hřbitov, jiná se po úspěšném vyhodnocení stávají permanenty. Všechna kouzla, s výjimkou instantů, lze sesílat pouze v hlavní fázi ve svém kole.
- Permanent (Trvalá karta)
Permanent je karta, která zůstává na Battlefield (bojišti), dokud není zničena. Jedná se o karty typů Land, Creature, Enchantment, Artefact, Token a Planeswalker. Ostatní karty jako je Sorcery nebo Instant po jejich seslání a vyhodnocení účinku skončí na hřbitově.
- Combat damage (bojové škody)
Toto zranění se počítá pouze pro zranění v souboji, tedy zranění od bytosti jejím útokem. Zranění způsobené kouzlem či schopností není bráno jako combat damage.
- Tap / Untap (Pootočení karty = Tapnutí )
Mnohé permanenty vyžadují pro aktivaci tapnutí. Tím se dává najevo, že je karta využitá, projevil se její efekt a toto kolo již nemůže provádět žádnou další akci, vyžadující tapnutí. Taplá karta je pootočena o 90°.
- Land (Země) | Permanent
Landy jsou základem pro každý balíček. Každý land představuje zemi ovládanou hráčem. Landy produkují manu, která je pak dále využívána k sesílání kouzel. Každé kolo může hráč z ruky vyložit jeden land, landy jsou zdarma. Landy nemají žádnou barvu.
Basic land (Základní země)
Od každé ze základních barev existuje jeden typ základní země. Základní země poskytne za tapnutí jednu manu určité barvy.
Nonbasic land (Nestandardní země)
Tyto země mají různorodé schopnost navíc, nejčastěji poskytují více druhů many, ale můžou mít i jiné schopnosti. Většinou jsou při vyložení na hrací plochu (Battlefield) tapnuté a tím pádem použitelné až od dalšího kola. Na tyto země se vztahuje omezení maximálně 4 stejných karet v balíčku.
- Creature (Bytost) | Permanent
Creatury jsou bojovníci, které si hráč povolává na pomoc. Každá bytost má Power (Útok) a Toughness (Výdrž). Power udává, kolik bytost udělí v souboji zranění a obrana kolik zranění vydrží. Dále má většina bytostí různé schopnosti. Creatures podléhají tzv. summonimg sickness (vyvolávací nevolnost), což znamená, že v kole, kdy byly vyloženy, nemohou použít schopnost, do které se musí tapovat, stejně jako nemohou útočit. Lze je však tapnout pomocí jiné karty.
- Sorcery (Zaklínadlo) |
Zaklínadla jsou kouzla s nejrůznějšími efekty. Jedná se o karty, které hráč může seslat pouze během svého kola a po odehrání jsou odloženy na hřbitov.
- Instant (Okamžité kouzlo)
Instanty jsou velmi rychlá zaklínadla sesílatelná v jakékoliv části kola hry. Hráč je může seslat prakticky kdykoliv - během svého kola, během oponentova kola či jako reakci na jakoukoliv událost ve hře. Po použití je karta odložena na hřbitov.
- Enchantment (Očarování) | Permanent
Očarování je permanent, který poskytuje nejrůznější trvalé efekty, jsou dva podtypy.
Enchant
Toto očarování se sesílá na jiný permanent (existuje však i typ enchant player, tedy okouzlení přímo na hráče), na který pak má trvalý efekt. Echanty mají podtypy vázané na konkrétní typ karty, na který je lze seslat, kupříkladu Enchant creature, enchand land atd. Pokud je permanent na který je enchant seslán zničen, tak jde enchant na hřbitov také.
Enchantment
Toto očarování není cílené na konkrétní permanent, ale funguje samostatně a ovlivňuje celou hru s nejrůznějšími efekty. Dá se říct, že je to enchant na celý svět. Působí každé kolo až do doby, kdy jej jiné kouzlo neodstraní.
Aura
Tento typ enchantmentu se sesílá na bytosti. Odstraněním bytosti jde na hřbitov i aura na ní seslaná.
- Artifact (Artefakt) | Permanent
Artefakty jsou permanenty zastupující různé předměty, které jsou hráči v boji nápomocné. Mají vyvolávací cenu v bezbarvé maně, jsou to bezbarvé permanenty (colorless permanent).
Equipment (Vybavení) | Permanent
Tento typ artefaktu zastupuje předměty, které dokáží používat bytosti. Každý equipment lze nějaké bytosti přiřadit (schopnost equip, většinou stojí manu), jež jej následně používá. Equipmenty lze mezi bytostmi přehazovat, ale pouze během hlavní fáze.
Artifact Creature (artefaktová bytost) | Permanent
artefaktová bytost je dalším druhem artefaktů. Bytost je bezbarvá a vztahují se nani stejná pravidla pro použití, jako pro jinou bytost.
Artifact (artefakt) | Permanent
artefakt může mít různý účel - zdroj many podobně jako Land, ochranná stavba použitelná pro blokování nebo posilovací efekt jiným bytostem.
- Planeswalker | Permanent
Planswalkeři jsou bytosti a permanenty, představují hrdiny, kteří pomáhají hlavnímu kouzelníkovi - hráči. Lze na ně útočit stejným způsobem jako na hráče (útočník si vždy před útokem vybírá, zda-li jde na hráče či na některého z jeho planeswalkerů). Obdobně jako má hráč životy, má planeswalker Loyalty body. Počáteční hodnota Loyalty bodů je uvedena na kartě konkrétního planeswalkera. Planeswalker nemůže bojovat, jako bytost má však speciální schopnosti, z nichž každé kolo může použít jednu. Nemůže však použít schopnost, která by jeho Loyalty snížila na méně než 0. Většina z nich má 3 schopnosti: nejslabší schopnost přidá +x Loyalty bodů, první silnější schopnost odečítá -x Loyalty bodů a jednu ultimátní schopnost, která zpravidla vyžaduje více Loyalty bodů, než je jejich počáteční hodnota, a tak na ni musí Planeswalker šetřit. Tato schopnost bývá velmi mocná a dokáže zcela změnit chod hry. Hráč může mít vyloženého jen jednoho planeswalkera se stejným jménem.
- Legendary | Permanent
Permanent s typem legendary představuje unikátní kartu, takovou kartu lze mít vyloženou jen jednu stejného jména.
- Token | Permanent
Token jsou žetony v podobě karet, které jsou vyvolávány jako nová bytost. Nemají vyvolávací cenu, jejich vyvolání je možné díky schopnosti jiných bytostí nebo Sorcery či Instant kouzel.
⇑ zpět na přehled
Efekty
Na permanenty/karty lze použít několik efektů.
- Destroy Zničí daný permanent, ten jde následně na hřbitov. Pokud má bytost 0 životů, efekt destroy proběhne automaticky.
- Remove Odstraní permanent ze hry, ten jde do speciální remove zóny. Remove platí i na bytosti, na které destroy neplatí (indestructible, regenerační atd.), navíc se s kartami v remove zóně téměř nedá manipulovat, na rozdíl od hřbitova. nicméně remove někdy bývá jen dočasný.
- Regenerate Bytost, která provede regeneraci se tím zachrání od efektu destroy a neputuje na hřbitov, nicméně se tapne a tudíž ji nelze do konce hráčova kola použít.
- Sacrifice Když hráč provede tento efekt, obětuje tím nějaký permanent, proti sacrifice se nedá nijak bránit, je to vyhodnocováno jako zaplacení ceny a žádný permanent to nepřežije. Po obětování jde permanent na hřbitov.
- Discard Discard znamená vyhození karty z ruky, bývá to buď součást ceny, či jako útok protivníka. Vyhozená karta jde na hřbitov.
Mnohé karty disponují schopnostmi s nejrůznějšími efekty. Ability jsou několika typů.
Aktivační schopnost (Activated ability)
Tuto schopnost aktivuje hráč zaplacením její ceny. Cena schopnosti bývá mana, tapnutí či obětování, ale může to být prakticky cokoliv. Schopnost lze provádět opakovaně tak dlouho, dokud je jak ji zaplatit (tapnuté bytosti se znovu tapnout nemohou). Tento typ schopností se vyhodnocuje jako instant. Bývá zapsáno ve formátu cena: schopnost.
Spouštěcí schopnost (Triggered ability)
Tato schopnost se spustí sama, pokud nastane podmínka k jejímu spuštění, což může být téměř cokoliv - určitá fáze tahu, smrt bytosti, zahrání kouzla a další situace. Pokud daná podmínka proběhne vícekrá,t spustí se vícekrát i schopnost.
Většinou začíná slovy at (v), when (když) či whenever (kdykoliv)
Trvalá schopnost (Static ability)
Tyto schopnosti se spustí po úspěšném vyvolání permanentu a zůstávají aktivní, dokud není zničen. Jedná se o schopnost s trvalým efektem, který kupříkladu dává bytosti výhodu v boji či ji chrání před kouzly.
⇑ zpět na přehled
Legenda - Vysvětlivky - Schopnosti karet (Abilities)
Někdy bývají schopnosti popsané přímo na kartě, jindy se však na kartě uvádí pouze jejich název, který pro hraní předpokládá znalost této schopnosti. Zde tedy vysvětlivky k takovým schopnostem.
- Anihilator X (Ničitel x)
Pokud bytost s touto schopností zaútočí, musí si obránce obětovat x permanentů a to ještě před deklarací obránců.
- Bushido x (Bojové umění)
Pokud se bytost s touto schopností dostane do souboje má +X/+X do konce kola.
- Cycling x
Kartu s touto schopností lze za cenu x vyhodit z ruky a líznout si místo toho jinou kartu.
- Defender (Obránce)
Bytost s touto schopností nemůže útočit.
- Devoid (Postrádající)
Bytost s touto schopností se počítá jako bezbarvá a to i v případě, že má barevnou manu v sesílací ceně.
- Double strike (Dvojitý úder)
Bytost s Double strikem útočí dvakrát. Prvné útok je first strike, tedy bytost udělí zranění v boji před svým soupeřem. Pokud druhá bytost přežije, nastává normální souboj, tedy bojovníci si navzájem udělí zranění podle svého útoku. Pokud bytost s double strikem projde do hráče, tak jej také zraní dvakrát.
- Echo x (Ozvěna)
Hráč který vyloží permanent s touto schopností musí další kolo po vyložení zaplatit cenu x(většinou v maně) nebo obětovat onen permanent.
- Fading x (Vyprchávání)
Bytost s touto schopností jde do hry s x žetony, na začátku každého kola se jí jeden žeton odstraní, pokud má být žeton odstraněn a již žádný není, bytost je obětována.
- Fear (Strach)
Bytosti s touto schopností mohou být blokované pouze černými nebo artefaktovými bytostmi.
- First strike (První úder)
Pokud má bytost tuto schopnost, udeří v combat fázi a udělí zranění (damage) jako první, ještě před soupeřovou bytostí (pokud ta nemá first strike či double strike). Pokud ji tím zabije, soupeřova bytost jí žádné zranění nevrátí.
- Flanking x (Lemování)
Pokud je bytost s touto schopností blokována bytostí bez této schopnosti, její protivník dostane -x/-x do konce kola na začátku souboje (pokud na to bytost umírá, neudělí žádné zranění). Pokud není x definované je hodnota x=1.
- Flash (Blesk)
Kouzla s touto schopností se můžou hrát stejně jako instanty, tedy téměř kdykoliv. Bytost s Flash může být vyvolána třeba i během deklarace útoku protivníka, jako překvapivý obránce.
- Flying (Létání)
Bytosti s touto schopností létají a pokud zaútočí, mohou být zablokovány pouze bytostmi se schopností Flying či s Reach.
- Haste (Spěch)
Jak již bylo řečeno bytosti hned po vyložení trpí jedno kolo summonig sicknessem, tedy nemůžou provážet žádnou akci vyžadující tapnutí. Avšak na bytosti s touto schopností se summonig sikness nevztahuje a můžou se tedy tapnout ihned po úspěšném vyložení.
- Haunt (strašení)
Pokud bytost s touto schopností zemře, odstraní se ze hry a označí bytost, kterou straší, pokud ta bytost umře spustí se jiná schopnost, tato schopnost se spouští i po příchodu bytosti s Haunt do hry.
- Heroic (Hrdinský)
Pokud se bytost s touto schopností stane cílem kouzla, proběhne nějaký efekt.
- Hexproof (Kouzlovzdorný)
Bytost s touto schopností nemůže být cílem kouzla seslaného protivníkem. Hromadná kouzla na ni však platí.
- Indestructible (Nezničitelnost)
Bytost s touto schopností nelze zničit pomocí zranění ani efektu zničení. Ostatnímy způsoby však zničit lze.
- Infect (Kontaminovat)
Pokud bytost s touto schopností udělí zranění do jiné bytosti, ta místo zranění dostane stejný počet -1/-1 žetonů. Pokud bytost s touto schopností udělí zranění do hráče, ten místo zranění dostane stejný počet jedových žetonů. Hráč s 10 a více jedovými žetony prohrává hru.
- Ingest (Spolknutí)
Pokud bytost s touto schopností udělí zranění do hráče, ten si odstraní vrchní kartu ze svého balíčku.
- Intimidate (Maskování)
Bytosti s touto schopností mohou být blokované pouze bytostmi stejné barvy nebo artefaktovými bytostmi.
- Kicker x (Posilovač)
Dává majiteli karty výhodu zaplatit dodatečnou cenu x za efekt navíc, kicker lze zaplatit pouze jednou a pouze při vykládání kouzla.
- Landfall
Tato schopnost spouští nějaký efekt (může se jednat o cokoliv) pokud příjde do hry land.
- Landwalk (Procházení zemí)
Tato schopnost má několik variací, místo slova land může být jakýkoliv typ landu (islandwalk, forestwalk atd.). Bytost s touto schopností nemůže být blokována hráčem, který vlastní odpovídající land. Bytost "tajně" prochází bez možnosti jejího zablokování skrze řadu nepřátel až k protivníkovi.
- Life link (Životní pouto)
Pokud bytost s touto schopností udělí combat damage dá svému vlastníkovi tolik životů, kolik zranění udělila.
- Living weapon (Oživlá zbraň)
Equipment s touto schopností jde do hry jako bytost. Mechanika je taková, že do hry přijde token 0/0 , na který se equipment nasadí a funguje tedy jako samostatná bytost.
- Miracle (Zázrak)
Kouzlo s touto schopností lze místo běžné sesílací ceny seslat za zvýhodněnou Miracle cenu, nicméně pouze pokud si tuto kartu lízne jako první kartu to kolo a pouze v tomto okamžiku.
- Multikicker x (Vícenásobný posilovač)
Dává majiteli karty výhodu zaplatit dodatečnou cenu x za efekt navíc, multikicker lze (na rozdíl kicker) zaplatit vícekrát a pouze při vykládání kouzla, bonusový efekt pak proběhne tolikrát kolikrát byl zaplacen.
- Persist (Přetrvávat)
Pokud bytost s touto schopností jde na hřbitov a nemá na sobě -1/-1 žeton, vrací se zpět do hry s jedním -1/-1 žetonem.
- Poison (Otrava)
Pokud bytost s touto schopností udělí zranění do hráče, ten místo zranění dostane stejný počet jedových žetonů. Hráč s 10 a více jedovými žetony prohrává hru.
- Protection from xxx (Ochrana před xxx)
Bytost s touto schopností nedostává zranění od xxx, bytosti xxx ji nemohou blokovat a nemůže být cílem xxx. Xxx bývá buď barva či typ bytosti, ale může to být i cokoliv jiného.
- Provoke (Provokace)
Pokud bytost s touto schopností útočí, může si vybrat jednu bytost, která ji musí blokovat. Může být však blokována i dalšímy bytostmi.
- Rampage X (Řádení)
Pokud je bytost s touto schopností blokována více než jedním obráncem dostává +X/+X do konce kola za každou blokující bytost nad první.
- Reach (Dosah)
Bytost s touto schopností může blokovat bytosti s Flying.
- Reveal
Reveal (odhalit/ukázat) znamená ukázat všem hráčům kartu/karty, kterou by jinak neviděli, protože je v zóně, kde jsou karty viditelné jen jednomu hráči nebo ani jednomu (např. karty ve vaší ruce, které běžně vidíte jen vy nebo vrchní karta z vaší knihovny, kterou běžně nevidí nikdo). Karta je ukázána po krátký přiměřený čas, aby druhý hráč mohl jasně identifikovat, o jakou/jaké karty se jedná. Když ukazujete nějakou kartu kvůli efektu reveal, neznamená to, že by měnila herní zónu, ve které se zrovna nachází (např. Ukázaná karta z vaší ruky je pořád ve vaší ruce).
- Sacrifice
Sacrifice (obětovat) znamená, položit permanent ze hry na hřbitov. Hráč může obětovat pouze permanenty pod svou vlastní kontrolou a pouze ve chvíli, kdy mu to efekt nějaké karty říká (nemůže dát kartu ze hry na hřbitov jen tak). U herní akce Sacrifice je vždy uvedeno, jakého permanentu (např. Druhu karty) se tento úkon jedná. K herní akci Sacrifice vás mohou donutit i karty soupeře, které mají na sobě tento efekt napsaný.
- Scry x (Poodkryj kartu)
Hráč se může podívat na x vrchních karet svého balíčku, dát z těch x libovolný počet na spod balíčku a zbytek vrátit navrch v libovolném pořadí.
- Search
Search (prohledat) znamená podívat se na všechny karty v určené zóně (v knihovně, ruce, hřbitově) a najít kartu kterou efekt „search“ uvádí.
Pokud hledáte v zóně, kde běžně karty nevidíte (tzv. hidden zone – knihovna obou hráčů, karty v ruce soupeře), prohledáváte tak, že na karty vidíte.
Pokud hledáte v tzv. hidden zone (knihovna, ruka soupeře) nějakou kartu s konkrétními parametry, můžete ve vašem hledání dobrovolně selhat – kartu nenajdete, ani kdyby v dané zóně opravdu byla. Pokud není uveden konkrétní parametr karty (je uvedeno třeba jen „search for two cards“) musíte nějaké karty z uvedené zóny vybrat, i pokud byste nechtěli.
Pokud je u efektu „search“ uvedena karta s určitými kvalitami (třeba zem – land card), musíte po hledání v hidden zóne tuto kartu ukázat, aby bylo jasné, že se opravdu jedná o takovou kartu. Pokud je uveden pouze počet karet bez bližší specifikace, ukazovat je nemusíte. Pokud se hledá karta v knihovně kteréhokoli hráče, zpravidla následuje akce „Shuffle“.
- Shadow (Stín)
Bytost s Shadow je stínová bytost a může být blokována pouze jinou stínovou bytostí, sama však nemůže blokovat bytosti bez této schopnosti.
- Shroud (Zahalení)
Bytost s touto schopností nemůže být cílem žádného kouzla. Hromadná kouzla na ni však platí.
- Soulbond (Duševní prolnutí)
Bytost s touto schopností lze spárovat s jinou bytostí. Spárovat se může při vyložení s jakoukoliv bytostí, nebo s bytostí co právě přišla do hry. Bytost může být spárovaná jen s jednou bytostí najednou, pokud se však spárování odstraní(např smrtí jedné z nich) může být znovu spárována s jinou. Bytosti se soulbondem většinou mají nějakou další schopnost, která však platí jen dokud jsou spárované, nejčastěji je to nějaká schopnost pro obě spárované bytosti. Lze spárovat pouze bytosti pod kontrolou stejného hráče.
- Split second
Dokud je kouzlo s touto schopností na stacku, nelze hrát jiná kouzla, ani instanty či aktivační ability. Jinak řečeno pokud je toto kouzlo vyneseno nelze “předběhnout“ kouzly ani aktivačnímy abilitami, nelze tedy “přebít“ ani zrušit.
- Storm (Bouře)
Kouzlo s touto schopností se zkopíruje za každé jiné kouzlo zahrané před ním, tím samým hráčem v tom samém kole. Každé kopii může hráč najít nový cíl.
- Trample (Zadupání)
Pokud bytost s touto schopností zablokuje jiná bytost/bytosti s menší výdrží než má bytost s tramplem útok, pak útok udělí bránícímu hráči tolik bodů poškození, o kolik útočná hodnota převýšila celkovou hodnotu výdrže.
- Treshold (Prahová hranice)
Treshold je schopnost, která je aktivní pokud má hráč na hřbitově 7 a více karet. Může mít jakýkoliv efekt.
- Unblocable (Nezablokovatelný)
Bytost s touto schopností nelze blokovat.
- Undying (Nehynoucí)
Pokud bytost s touto schopností jde na hřbitov a nemá na sobě +1/+1 žeton, vrací se zpět do hry s jedním +1/+1 žetonem.
- Vigilance (Bdělost)
Bytost s touto schopností se nemusí tapovat do útoku. V hráčově kole může bez tapnutí být deklarována do útoku a v protihráčově kole zase blokovat, narozdíl od bytostí bez Vigilance.
- Wither (Scvrklý)
Pokud bytost s touto schopností udělí zranění do jiné bytosti, ta místo zraněné dostane stejný počet -1/-1 žetonů.
⇑ zpět na přehled
Barvy Many - popis
Každá barva má svoje silné a slabé stránky. Tuto skutečnost by si měl každý začínající hráč uvědomit, aby později nebyl překvapen, nebo rozčarován z toho, že jeho balíček neumí "tohle", a nedokáže nalézt odpověď na "tamto". Ostatně, není možné postavit balíček, který porazí úplně všechny balíčky, se kterým se lze setkat.
* Bílá - barva řádu, spravedlnosti, víry, naděje a léčení. Bílé bytosti jsou převážně různí vojáci, rytíři, paladinové, léčitelé, klerici a andělé. Bílá barva je zaměřena především na obranu, proto jsou bílá kouzla většinou zaměřena na ochranu vlastních bytostí nebo přidávání životů. Bílou manu vyrábějí pláně, nepřáteli bílé jsou černá a červená.
* Modrá - barva vody, vzduchu, iluzí a mysli. Mezi modrými bytostmi najdeme různé vodní tvory, létající obludy nebo čaroděje. Modrá je barvou manipulace a modrá kouzla umějí rušit soupeřova kouzla, kontrolovat jeho karty nebo mu vracet vyložené karty na ruku. Naproti tomu můžou i pomoci s lízáním nových karet. Modrou manu vyrábějí ostrovy, nepřáteli modré jsou zelená a červená.
* Černá - barva smrti, rozkladu, hniloby, záhuby a záhrobí. Černé bytosti představují nemrtví, krysy, upíři, přízraky, démoni a podobně. Černá barva prezentuje v této hře přímé zabíjení nepřátelských potvor a navracení vlastních zabitých zpět do hry, proto černá kouzla nejčastěji zabíjejí soupeřovy bytosti, vyhazují mu karty z ruky nebo oživují vlastní zabité bytosti. Černou manu vyrábějí bažiny, nepřáteli černé jsou bílá a zelená.
* Červená - barva ohně, násilí, války, zkázy a krve. Červené bytosti jsou například goblini, orkové, trpaslíci, obři nebo draci. Červené karty se zaměřují především na rychlost a agresi, tudíž bývají červená kouzla zaměřena na zraňování soupeře nebo jeho bytostí. Červenou manu vyrábějí hory, nepřáteli červené jsou bílá a modrá.
* Zelená - barva přírody, života, růstu a bujení. Zelené bytosti jsou elfové, druidi, dryády a rozličná stvoření z hloubi hvozdu. Zelená barva zde symbolizuje čistou brutální sílu a energii, proto jsou zelená kouzla nejčastěji zaměřena na posilování nestvůr a na přidávání many. Zelenou manu vyrábějí lesy, nepřáteli zelené jsou černá a modrá.
Každá z barev má svoje výhody a nevýhody - nějakou zónu hry, nad kterou nemá kontrolu.
⇑ zpět na přehled
Planeswalker - popis herní karty
Karty Planeswalker bývají součástí předpřipravených balíčků a velmi vzácně mohou být součástí Booster packů - dodatečných rozšiřujících balíčků (viz. Planeswalker deck nebo Booster pack)
Planeswalker karta - popisky :
1) název karty,
2) vyvolávací cena - mana,
3) název typu karty,
4) Loyalty (lojalita) schopnosti karty a jejich cena v Loyalty bodech (+) nebo (-),
5) ultimátní schopnost,
6) Počáteční Loyalty (životy Planeswalkera).
Planeswalker je mocná bytost, která se pohybuje mezi sférami Multivesmíru, název se dá přeložit jako poutník mezi sférami. Při jejím vyvolání na určitý svět jsou narozdíl od běžných bytostí možným cílem útoku. Po vyvolání trpí vyvolávací nevolností a pokud nemá Haste (rychlé vyvolávání), první kolo není možno použít jeho schopnosti ani útočit. Planeswalker neútočí napřímo, ale jako mocná bytost stojí na bojišti opodál a každý tah použije některou ze svých schopností, přičemž seslání nějaké schopnosti stojí Planeswalkera určitý počet Loyalty bodů. Některé schopnosti při jejich seslání Planeswalkera nabíjí, přidávají mu Loyalty body, to jsou schopnosti na první řádce (4). Poslední schopnost (ability) Planeswalkera je takzvaná Ultimate schopnost, tu může použít jen když nastřádá dostatečný počet Loyalty bodů a je to nejmocnější schopnost ve hře, většinou má na protivníka devastující účinek.
Každá bytost při útoku může útočit buď na kouzelníka - hráče, nebo na jeho Planeswalkera. Planeswalker se může stát cílem kouzel, které místo na kouzelníka - hráče útočí na Planeswalkera. Planeswalker má takový počet životů, kolik je jeho aktuální počet bodů Loyalty (6).
Pokud má Planeswalker body Loyalty 0 nebo menší, jeho karta putuje na hřbitov.
Hráč může mít vyloženu na bojišti současně pouze 1 Planeswalkera od stejného jména, nebo druhu - tedy např. jen jednu kartu typu Legendary Planeswalker - Jace. Ta druhá případně putuje na hřbitov. Hráč může mít vyloženo několik Planeswalkerů různého typu.
⇑ zpět na přehled
Commander - pravidla pro hru 3 až 5 hráčů
Pravidla hry, doporučení pro sestavení balíčku Commander
Tento formát hry je pro 3 až 5 hráčů, kdy každý má každý Commander balíček (Commander Deck) = 99 karet + jednoho Commandera. Hra trvá obvykle 20 minut na jednoho každého hráče.
Každý hráč hraje se svým balíčkem sestaveným na míru. Commander je karta Legendární bytosti (Legendary creature) a balíček ostatních 99 karet je postavený podle barev tohoto Commandera. Pro sestavení balíčku existují různá doporučení. Pro usnadnění se takový balíček dá zakoupit jako předpřipravená sada karet s Commanderem, což je nejjednodušší varianta pro začátečníky nebo mírně pokročilé hráče (Viz Balíčky Commander) . Nebo má hráč sestavený vlastní balíček s vlastním Commanderem.
COMMANDER DECK obsahuje:
- Commander = 1 bytost, většinou to je Legendary Creature typ karty, může to být i Planeswalker,
- kouzla - sadu karet kouzel (Artifact, Creature, Enchantment, Instant, Sorcery) , kdy každá karta kouzla může být jen jednou,
- zdroje many (Land), základní země jako Forest, Island, Mountain, Plain, Swamp mohou být vícekrát (zdroje many), karty zvláštních zemí co mají víc než jen základní vlasnost, mohou být jen jednou,
- barevná identita - symboly many u všech karet musí být stejné jako symboly many u Commandera, např. pro kombinaci barev many Commandera bílá (White) + modrá (Blue) můžete mít v balíčku jen karty s cenou se symboly bílá nebo modrá to jak nahoře, tak v dolní části karet,
- doporučení - je dobré mít v balíčku namícháno 32 - 37 karet zdrojů many, podle náročnosti na seslání karty Commandera a kouzel v balíčku, tím hráč zvýší pravděpodobnost nedostatku many na sesílání kouzel. Bytostí od 35-50 a zbytek kouzla Enchant, Instant, Sorcery, Artifact. Je na strategických schopnostech hráče, jestli si vybere vícebarevnou identitu Commandera a bude vyžívat více barev kouzel, nebo se soustředí a specializuje na jednu konkrétní barvu.
COMMAND ZONE (komand zóna) a COMMANDER
Oblast mimo bojiště (Battlefield), ve které se nalézá Commander, když není ve hře.
Na začátku hry každý hráč položí kartu svého Commandera viditelně (lícem karty vzhůru) do command zone.
Commander může být z této zóny vyvolán za jeho cenu vyvolání + dodatečné 2 many za každé předešlé vyvolání. Commander funguje po vyvolání jako každá jiná bytost, pokud ale karta Commandera je nějakým způsobem odstraněna z bojiště , na hřbitov, do exilu nebo na ruku, může místo toho být dána do Command Zone. Commandera lze opakovaně vyvolávat, jen to stojí +2 many navíc za každé předešlé vyvolání.
Commandera může z Command Zone vyvolat jakýkoliv hráč, nemusí to být jen ten, který jej na začátku hry vložil do Command Zone.
COMMANDER DAMAGE
Hráč, kterému jeden Commander udělil zranění 21 životů a více, a to buď v součtu během celé hry nebo najednou, prohrává hru okamžitě. Commander je proto sledován, kolik zranění každému z hráčů udělil. Pokud Commandera vyvolá z Command zone jiný hráč, Commander má stále označení, zranění, které udělil hráčům se stále počítá, nezmizí.
COMMANDER - PRINCIP HRY, FREE-FOR-ALL MULTIPLAYER
Když hrajete Commandera se třemi a více hráči, každý hraje proti každému.
Každý hráč začíná se:
- 40 životy,
- 99 karet balíček,
- 1 karta Commandera vložená viditelně do Command Zone,
- 7 kartami z balíčku na ruce,
- hráči se postupně střídají na tahu podle směru hodinových ručiček,
- během jejich fáze útoku může hráč útočit na libovolného hráče, nebo na více hráčů najednou,
- permanenty (Creature, Enchant, Artifact, Land), kouzla (Sorcery, Instant) i efekty Artefaktů a bytostí mohou také cílit na jakéhokoliv 1 nebo více hráčů.
Formát hry Magic: The Gathering Commander patří kvůli multiplayeru, možnosti rozvíjet svoji strategii sestavování balíčku mezi nejzábavnější hry na celém světě.
⇑ zpět na přehled